Tajuk: ICT Dalam Pendidikan Isu Dan Cabaran Bagi Guru PJK
Kewujudan teknologi maklumat seharusnya membawa kepada
kepelbagaian cara pembelajaran, dan guru perlu mempunyai hubungan yang bercorak
reflektif dengan perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat. Pembelajaran
dan pengajaran bukanlah dua proses yang terpisah, tetapi adalah proses
reflektif di mana kedua-duanya perlu disesuaikan dan berfungsi secara bersama
bersama-sama dengan situasi luaran yang sedia ada.
Para pendidik pasti tidak akan terlepas
dari menghadapi pelbagai cabaran dalam pengaplikasikan penggunaan ICT dalam
proses pembelajaran. Subjek pendidikan jasmani merupakan subjek yang perlu
diberi perhatian dalam proses pembelajaran. Cabaran utama para guru ialah dalam
memastikan para pelajarnya sentiasa mengikuti perkembangan terkini dunia
teknologi maklumat yang sentiasa maju kehadapan.
Ketandusan inovasi dan pembaharuan yang
berterusan dalam mana-mana subjek di sekolah menyebabkan pelajar merasakan
sesuatu subjek itu stereotaip, tidak mencabar, statik dan membosankan (PPK,
2004). Oleh itu guru pelatih harus memilih kaedah pengajaran dan pembelajarn
yang boleh menarik minat serta mencabar kebolehan pelajar, merangsang
pembelajaran dan menyeronokkan, berjaya melepaskan horizon intelektual, sosial,
moral, kerohanian dan mewujudkan perspektif positif seperti merasa penting
untuk dipelajarai serta berguna untuk masa hadapan. Justeru, satu anjakan
paradigma harus dilakukan untuk menjadikan guru-guru pelatih minat dalam
teknologi komunikasi dan informasi dengan penggunaan multimedia dalam
pengajaran dan pembelajaran.
Penggunaan ICT dalam subjek pendidikan
jasmani menghadapi cabarannya yang tersendiri. Perkara utama yang perlu
dititikberatkan ialah guru hendaklah memastikan proses pengajaran dan
pembelajaran melalui penggunaan ICT sentiasa berjalan dengan baik dan lancar.
Dalam
konteks ini, guru hendaklah mempunyai kemahiran yang cukup dalam mengendalikan
peralatan-peralatan ICT . cabaran yang dihadapi ialah kemahiran tenaga pengajar
untuk menggunakan peralatan ICT. Hal ini kerana, terdapat sebilangan guru yang
masih tidak cekap menggunakan computer dan peralatan ICT seperti pemancar LCD,
power point, video dan sebagainya.
Guru yang masih tidak cekap menggunakan
perlatan ICT akan mengambil masa yang lama untuk menyediakan peralatan sebelum
memulakan proses P&P. Hal ini demikian, masa di dalam bilik darjah akan
terbuang begitu sahaja. Suka untuk menyatakan proses perancangan pengajaran
harian guru perlu lah sistematik barulah ia tidak membazir masa pada proses pengajaran.Selain
itu,guru perlu meastikan para pelajar benar-benar menguasai subjek pendidikan
jasmani melalui penggunaan ICT tanpa ada sebilangan pelajar yang ketinggalan.
Oleh itu, bimbingan guru diperlukan
dalam membantu penguasaan pelajar menggunakan ICT. Hal ini kerana, terdapat
sebahagian pelajar yang tidak mempunyai kemahiran ICT terutamanya pelajar dari
luar bandar ekoran daripada kurangnya pendedahan mengenai teknologi pada masa
kini. Oleh hal demikian, guru perlulah memberi pendedahan yang khusus mengenai
penggunaan ICT. Golongan pelajar hendaklah diberikan perhatian yang lebih
supaya proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan lancar.
Cabaran seterusnya ialah kurangnya prasarana
dan jumlah perkakasan yang begitu terhad disesebuah sekolah terutamanya sekolah
pendalaman. Hal ini boleh membataskan proses pengajran guru dikelas. Hal ini
juga boleh mengakibatkan proses pengajaran dan pembelajaran tidak sistematik dan berkesan kerana
kekurangan bahan bantu mengajar yang perlu ada di setiap sekolah. Para pelajar
juga mudah cenderung dalam salahguna kemudahan ICT jika tidak dikawal dengan
baik oleh guru. Hal ini akan menyukarkan proses penyampaian ilmu. Pelajar lebih
cenderung menyalahgunakan kemudahan internet dengan melayari laman-laman yang
tidak sepatutnya. Oleh itu, guru perlu lebih peka ketika proses pengajaran dan
pembelajaran di dalam makmal ataupom kelas dengan mengambil langkah
berjaga-jaga.
Keputusan untuk menggunakan teknologi
komunikasi dan informasi pula mungkin dipengaruhi oleh pelbagai faktor seperti
pengetahuan dan kemahiran serta kemudahan di sekolah. Namun beberapa kajian
menunjukkan bahawa kepercayaan guru berkaitan penggunaan teknologi komunikasi
dan informasi dalam kerja-kerja mereka merupakan faktor penentu dalam kemampuan
guru mengintergrasikannya dalam pengajaran
(Pajeras, 2002).
Sehubungan
dengan perkara di atas,antara langkah bagi mengatasi isu tersebut ialah dengan
mengintegrasikan teknologi dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan jasmani
dan kesihatan (PJK).Pelbagai alatan teknologi telah dicipta untuk kemudahan
manusia kini.Malah terdapat juga alatan teknologi yang boleh digunakan dalam
sukan.Oleh yang demikian ada diantara alatan tersebut boleh diaplikasikan
penggunaannya dalam pembelajaran subjek (PJK).
Antara
alatannya ialah Monitor Kadar Denyutan Jantung iaitu sejenis alat yg memantau
intensiti denyutan jantung dgn menggunakan pengukuran automatik & peranti
transmisi.Alat ini terdapat dalam pelbagai bentuk iaitu ear-clip devices,watch-like
devices.Ia juga mempunyai ciri tambahan yang boleh diintegrasikan iaitu menggalakkan
kerjasama kumpulan, ataupun sebagai kerja rumah kepada pelajar.
Selain
itu guru boleh menyediakan ubatan secara individu kepada ibu bapa untuk
membantu anak mereka mencapai tahap kesihatan yang baik.Di samping itu keputusan
denyutan jantung individu yang lepas digunakan untuk motivasi harian pelajar.melalui
data yang terdapat di monitor, pelajar dapat menganalisis data dan merangka
perkembangan dlm aktiviti fizikal.
Seterusnya
adalah penggunaan video.video kamera boleh digunakan untuk membangunkan
kemahiran fizikal.Sebagai contoh guru boleh merekod permainan tenis dan
kemudian menyuruh pelajar membuat analisis untuk peningkatan pemainan.Selain
itu ia juga digunakan untuk membuat pratonton tentang persembahan model atau
demonstrasi konsep.Di samping itu juga ia boleh digunakan untuk menunjukkan
contoh semasa mengajar isu yang berkait dengan kesihatan seperti merokok, penagihan
dadah, kurang nutrisi dan lain-lain lagi.
Teknologi
lain yang boleh diintegrasikan dalam PJK ialah perisian. Antaranya ialah Perisian
Pendidikan Jasmani.Walaupun ia kurang terdapat di pasaran berbanding perisian
lain namun guru masih boleh memperolehinya.ia mempunyai pelbagai kegunaan seperti
memberi panduan kpd pelajar melalui aktiviti kesihatan,mengaplikasikan
spreadsheet untuk membuat kiraan
& mengrafkan matlamat mengikut
individu dan kumpulan.Di samping itu pelajar boleh belajar undang-undang dalam permainan.
Seterusnya
perisian yang terdapat ialah Perisian Kesihatan.Di dalamnya terkandung program
simulasi-menggunakan pengetahuan pelajar untuk menyelesaikan misteri kesihatan.Ia
juga mengandungi pembelajaran tentang anatomi dan fisiologi manusia.Dalam pada
itu pelajar juga dapat mengesan kesan-kesan sampingan penggunaan ubatan
terhadap tubuh manusia. .
Selain
daripada itu Teknologi Mudah Alih juga boleh diintegrasikan dalam PJK.Caranya
adalah dengan menggunakan laptop untuk memaparkan keputusan terkini sukan iaitu
pelajar boleh merekod data utk acara sukan terkini dan juga keputusan rasmi.Pelajar
juga boleh membuat jadual pelawanan dengan lebih mudah dan teratur.
Dalam
pada itu pelajar boleh manggunakan Sumber Internet untuk mencari topik
kesihatan yang berkaitan. Juga boleh mengakses video untuk memahami dengan
lebih jelas tentang aktiviti fizikal yang dipelajari di padang.Pelajar boleh
menggunakan laman web atau emel.Antara laman web yang berguna untuk PJK ialah
seperti American School Health
Association (ASHA) (http://www.ashaweb.org/),Center
for Disease Control (CDC)(http://cdc.org/) dan Center
for Science in the Public Interest (http://www.CSPinet.org/)
No comments:
Post a Comment